ninaderks.reismee.nl

Update HelpingSuluya 5 (Stoepkrijt, een nieuw iets voor de kindjes)

Een nieuwe update ! De foto’s staan nu ook in de albums.

Een paar weken terug hebben we spullen voor de ramen gekocht in Walewale. Een dorpje 10 km verderop, waar je liften naar toe kunt. Van te voren hadden we al wat research gedaan, dus we hadden alle spulletjes snel bij elkaar verzamelt. Tijdens onze eerste weken hier, ging dit wel anders. Toen zijn we tig keren op en neer gelopen en werden we van hot naar her gestuurd door de lokale bevolking. Nu kennen we het dorpje goed en gaat het allemaal een stuk gemakkelijker. Ofja gemakkelijk, echt volgens de planning gaat het hier bijna nooit in Ghana. Ilse en ik hebben een flinke dosis geduld gekregen tijdens ons verblijf hier, haha.

Maar goed, daar stonden we dan in Walewale met onze spullen. Gelukkig was er een lieve man die wel een telefoontje voor ons wilde plegen. Je zorgen maken over hoe je thuis komt is niet nodig. Het maakt niet uit waar of met wie je bent, er is altijd wel iemand die je wilt helpen, ideaal. En daar kwam al iemand aan met een bakbrommer, waar de spullen inclusief wij zelf in konden. Even lekker uitwaaien in de wind.

Ook hebben we met verf tekst op de muren van kindertehuis geschreven. Voor op de gevel staat nu in het groot ‘Suluya children’s home’ en aan de zijkant wie bijgedragen heeft aan de bouw van het kindertehuis. Ook hebben we alle kamers een naam gegeven en boven de deur geschreven, omdat we nog verf over hadden ;) Nu zijn we eindelijk klaar met verven !! Dat is maar goed ook, want met een temperatuur van 40 graden zijn wij niet meer een staat om echt fysiek werk te verrichten, haha. Voor ons was het harde werk klaar, dus tijd om leuke dingen te doen met de kinderen.

Zo hebben we een keer Loom bandjes meegenomen naar Suluya. Het zijn kleine elastiekjes, waar je heel eenvoudig armbandjes of kettingen mee kunt maken. Het was natuurlijk een groot gekkenhuis, want op een of andere manier kunnen ze ruiken wanneer wij iets leuks mee nemen. Binnen no time staat het halve dorp op de stoep. Maar het was super leuk, zelfs de kleintjes konden meedoen. Ook hebben we de stroopwafels uitgedeeld die de ouders van Ilse hadden meegenomen. Erg lekker vonden ze het en wij ook ;) Vooral Survivor(De jongen die ons naar Suluya brengt), volgens mij had hij er wel bijna 4 opgegeten.

De kinderen komen nog steeds elke week op zaterdag en zondag hier. Ze kunnen namelijk pas instromen op een nieuwe school als het volgend semester begint. Na de drie weekse vakantie in april start een nieuw semester. Daarom hebben we besloten om de iedereen pas eind arpil over te plaatsen. Deze week gaan we wel al 10 kinderen naar hier brengeb. Zei gaan naargenoeg nooit naar school in Suluya, dus daarom gaan Ilse en ik ze wat bij proberen te leren.

Als de kinderen in het weekend hier zijn, staan er natuurlijk altijd leuke dingetjes op de planning. Zo hebben we een keer stoepkrijt uitgedeeld. Ze keken ons allemaal met een scheef gezicht aan, wat moeten wij hier mee. Toen ik liet zien dat ze er op de grond mee konden tekenen, snapte ze het al snel en kwamen de mooie kunstwerken tevoorschijn. Ondanks dat we duidelijk hadden gezegd dat ze NIET met het stoepkrijt op de muur mochten tekenen, kwamen we er later achter dat sommige het toch niet konden laten. Haha achja. Als we over een jaar terugkomen, zullen er wel meer strepen op onze mooi geschilderde muur staan. ;) Ook hebben we een keer fruit voor alle kinderen gekocht en brood met pindakaas uitgedeeld. Maar de pindakaas, was niet zo’n succes. Ze probeerde allemaal de pindakaas eraf te halen, om vervolgens het brood kaal op te eten, haha.

3 weken geleden hebben we ook afscheid genomen van Marly en Alda, twee vrijwilligers die in het zelfde dorpje verblijven als ons. Wij hadden ze een keer meegenomen naar Suluya. Nu mochten wij mee naar Nabari om hun project te bekijken en natuurlijk een potje voetbal met de kinderen te spelen. Een belangrijke iets voor bijna alle jeugd in Ghana. Ook mochten wij mee naar Tamale, toen ze met al hun kinderen een dagje gingen zwemmen. Een hele leuke en gezellige ervaring was het. Mooi om al de kinderen zo blij te zien.

Dat was hem weer. De volgende update volgt snel, want ik heb nog een hoop meer te vertellen ;)

Annette (moeder Ilse)

Dank voor je leuke verhaal!

Annet (moeder nina)

Hoi Nina,

Leuk om jullie verhalen en belevenissen weer te horen. Elk tripje of uitstapje is weer een heel avontuur.
Toch weet ik dat je er langzaam aan het toe werken bent om hier straks het dagelijkse leven weer op te pakken. Je bent jou agenda weer aardig aan het vol plannen. Maar vergeet niet dat je straks ook rust zal moeten nemen om alles wat je meegemaakt hebt te verwerken.
Het zal best wennen zijn om naar huis te gaan, maar jou kennende stort je snel weer in een ander avontuur van werken, uitstapjes en feesten haha.
Het lijkt me heerlijk om jou weer lekker te kunnen knuffelen. En er zal hier wel meer leven in de brouwerij komen:) En ook het afscheid van jou en Ilse zal niet meevallen. Jullie hebben bijna 7 maanden samen geleefd en gewerkt. Geniet nog van jullie laatste weken.
groetjes aan Ilse.

Xxx Mama

Susanne (Boxmeer)

Hé Nina,
Wat een belevenissen... en mooie, indrukwekkende foto's!
Het einde van jouw avontuur in Ghana is in zicht.
Geniet nog van je tijd daar en alle lieve mensen om je heen!