ninaderks.reismee.nl

Update HelpingSuluya 4 (Eerste dagje in het nieuwe huis voor de kinderen)

Weer een berichtje vanuit het warme warme Ghana. De temperaruur loopt erg hoog op tot soms wel 40 graden celcius. Maar het is nog redelijk goed vol te houden. Nog 1 maandje wachten en dan zitten we in de aller warmste periode van Ghana. Hierna mag ik weer lekker terug naar ons koude kikkerlandje, maar zover is het nog lang niet.

Afgelopen week hebben we deuren voor alle kamers kunnen regelen. Deuren kopen gaat hier toch iets anders dan in Nederland. Wij hadden mooi alle deuren opgemeten en de maten aan de verkoper doorgegeven. Toen we de deuren kregen kwamen we erachter dat het op veel plekken korter of langer is. Blijkbaar moet je zelf nog hout en lijm kopen. Als het niet precies past, zaag je er een stuk af of plak je er wat hout aan. Weer iets nieuws geleerd. Maar nu zitten alle 7 deuren erin en ziet het er voor Ghanese begrippen erg netjes uit.

Ook hebben we deze week de hele buitenkant van het huis geverfd. 2 blanke meiden die een gebouw verven is een hele bezienswaardigheid. Iedereen die langs komt, stopt om eventjes te komen kijken en vooral de kinderen blijven ons soms uren lang staren. Ook genieten we van alle varkentjes, geiten en ezels die langs komen lopen. Ze lopen overal, maar het blijft toch bijzonder.

Het is nu wat minder druk dan op het begin, dus hebben we tijd om in het weekend een dagje weg te gaan of doen we gewoon lekker niks. Op zondag hadden we eigenlijk gepland om te verven, maar toen we wakker werden besloten we het plan om te gooien. Janet had al brood en beanscake gekocht voor ons. Dus we hebben lekker een ontbijdje op bed gedaan onder het genot van een filmpje en natuurlijk de nederlandse pindakaas van Ilse !! Ook zijn we een dagje naar Tamale geweest om 's ochtends naar de markt en 's middag naar een zwembad te gaan voor Ilse's weekelijkse training;) Dit keer had ze een hoop publiek, namelijk wel 20 mensen die langs de kant foto's stonden te maken, haha. 'S avonds zijn we nog lekker naar een restaurantje gegaan en hebben we samen een pizza en burger besteld. Als nagerechtje hebben we nog brownies en appeltaart gedeeld. Oh wat was dit intens genieten en later flink buikpijn. We hebben nog een uurtje zitten uitbuiken en zijn hierna naar het Trotrostation gelopen. Om 01:00 kwamen we weer aan in Wulugu bij ons eigen warme bedje.

2 weken geleden zijn Marly en haar moeder uit Nederland gearriveerd in Ghana. Ze verbijven net als wij in Wulugu, maar hebben het project in een dorpje verderop liggen. Erg leuk om weer met andere vrijwilligers af te spreken en verhalen uit te wisselen. Gisteren hebben we de 23e verjaardag van Marly geviert. Helaas voelde ze zich niet lekker, maar een muziekje en dansje samen met de gastfamilie kan natuurlijk niet ontbreken in Ghana. Ze zijn ook een keer samen met ons naar Suluya geweest. Beide met een zwakke rug in de bakbrommer op een hobbelweg, was een hele ervaring zullen we maar zeggen, haha. We hebben de rivier laten zien waar de mensen in Suluya water halen. Het aanbod om eventjes op en neer naat de overkant te varen met de kano, konden we natuurlijk niet afslaan. En Nina zou Nina niet zijn als ze niet uitgleed en een goede smakkert maakte in de kano.... Maar goed :) hierna zijn we naar de school gegaan, waar ze zoals altijd niks aan het doen waren. Sinds ik hier ben heb ik nog nooit een leraar in het klaslokaal zien staan. Ze zitten altijd buiten, in het kantoortje of ze komen gewoon niet...

Maar er is goed nieuws! Afgelopen zaterdag hebben we alle kinderen naar het nieuwe huis in Wulugu gebracht voor een dagje. Ondertussen dat Ilse en ik de boel hadden schoongemaakt en versiert, zijn Janet en Survivor naar Suluya gegaan om alle kids op te halen. Ze zouden nog een extra bakbrommer huren, maar dat was niet gelukt. Dus kwamen ze aan in een volgepropte bakbrommer met 35 kinderen. Moeders in Nederland zouden hier zeker niet mee ingestemd hebben. De kinderen vonden de ballonnen helemaal geweldig, dus daar zijn we de eerste paar uurtjes zoet mee geweest. Ondertussen heeft Janet met haar zus voor de kinderen gekookt, wat ze met z'n allen in de eetzaal hebben opgegeten. Erg gezellig. Hierna moest er natuurlijk nog wat muziek gedraait en gevoetbalt worden. Toen was deze dag alweer voorbij, wat ging het snel! Ofja, de kinderen kwamen wel een paar uur later dan gepland, want het blijft toch Ghana, haha.

Kortom alles gaat super! Alleen nog een klein probleempje. De tijd gaat echt veel te snel hier. Over 2 weken gaan we de kinderen definitief overplaatsen en een week later is mijn vlucht terug. Ik zou heel graag nog wat langer van de kindjes genieten en nog meer voor ze kunnen betekenen. Daarom heb ik besloten om mijn vlucht om te boeken en nog een maandje langer te blijven. De komende weken gaan wij ons hard maken om de kinderen toiletten en bedden te kunnen geven. Ook zijn we aan het kijken voor een maisgrinder. Hiermee kunnen Janet en Francis elke maand geld verdienen om zo het kinderhuis draaiende te houden, zonder hulp van de vrijwilligers.

Was je verhinderd op de benefietavond of had je niet de mogelijkheid om iets te doneren en wil je dat alsnog doen, dan kan het op onderstaande rekeningnummer. Maar voel je vooral niet verplicht, we zijn al heel blij met wat we tot nu toe bereikt hebben.

NL28RABO3496755946 t.n.v. N.G.A. Derks

Vermeld aub HelpingSuluya en je eigen naam bij omschrijvingen.

Lieve groetjes uit Ghana

Mariette

WoW jullie doen daar goed werk
Lijkt me ontzettend leuk om die gezichtjes van die kids te zien trots op jou jullie daar

Mariet

Wat doe jij goed werk. Ik sta er van te kijken wat jij/jullie allemaal doen. Ik ben trots op jou!!!

Groetjes,

Annette (moeder van Ilse)

Leuk om jullie verhaal weer te lezen. Wat maken jullie veel mee, zo anders dan 18 jarige meisjes hier in NL. Wat zullen jullie straks weer moeten wennen. Heel veel plezier het komende weekeind en succes met de laatste dingen voordat de kinderen komen. Wat zullen ze blij zijn.
Veel plezier.
groeten Annette

Inge

Wat zijn jullie goed bezig! Kanjers. Hopelijk wordt het onderwijs beter als de kinderen in Wulugu zitten en er meer toezicht is. Succes nog de komende weken!!

Karlijn

Jullie mogen echt trots zijn op alles wat jullie al bereikt hebben! Als je straks weer in NL bent kun je terug kijken naar een mooie periode waarin je véél kinderen uit Ghana geholpen hebt! Iets om nooit meer te vergeten :). Heel veel succes nog die laatste maand. Vooral ook van genieten.