ninaderks.reismee.nl

Helping Suluya !!

Zoals ik jullie in mijn vorige blog vertelde, waren we erg geschrokken van de toestand van het kinderhuis in Suluya. Ze wonen in kleine lemenhutjes. Verder hebben ze helemaal niks, geen bedden, tafels, stoelen enz. Tijdens het regenseizoen zijn 2 huisjesverwoest, dus nu slapen ze met 35 kinderen in drie kleine hutjes op de grond.

De enige waterbron die ze hebben is 'The white volta river' op 20 minuten loopafstand. Van dit vieze water moeten ze drinken, wassen, douchen alles. Er staat een mooie school in Suluya die gebouwd is door NPP om stemmen te winnen voor de verkiezingen. Het gebouw is dan ook het enige wat er is. Er zijn te weinig leermaterialen en docenten. De docenten moeten van ver komen en krijgen weinig tot niks betaald van de overheid. Dit motiveert niet en ze kiezen er daarom vaak voor om niet te komen. Dus er is naargenoeg geen scholing. Verder duurt het 45 minuten via een hobbelweg om bij de dichtbijzijnste harde weg te komen. De kinderen leven hierdoor totaal geisoleerd van de buitenwereld.

.

Wij willen dat hier zo snel mogelijk verandering in komt en hebben dus een mooi project gevonden om het benefietgeld in te steken. Tina, een meisje uit Zweden had 1,5 jaar geleden dezelfde reactie. Zij heeft toendertijd samen met Janet en Francis een start gemaakt met het bouwen van een nieuw weeshuis in Wulugu.

Het nieuwe weeshuis wat ze aan het bouwen zijn staat tegen het huis van Janet en Francis aan en zorgt voor een mooie binnenplaats. Middenin staat een waterput, waar ook uit gedronken kan worden. In wulugu zijn 4 basisscholen en het heeft een ziekenhuis, waar we snel ter plaatsten kunnen als er iets met een van de kinderen aan de hand is.

Het gebouw waar de kinderen inkomen zit heel goed in elkaar en is een wereld van verschil met wat er nu in Suluya staat. Het is een mooi betonnen huis met tralies voor de ramen voor de veiligheid. De stopcontacten zitten hoog, zodat de kinderen er niet bij kunnen. Er zijn ruimtes voor douches, toiletten, een studeerkamer, keuken en genoeg slaapkamers ook voor de huismoeder die meekomt. Je kunt zien dat er echt goed over nagedacht is. Dit klinkt allemaal positief, maar dit kost natuurlijk ook wat. Het geld was op en dit heeft ervoor gezorgd dat de bouw stil is komen te staan.

.

Natuurlijk willen wij deze bouw proberen voort te zetten, dus zijn Janet, Francis, mijn ouders en ik rond de tafel gaan zitten. We hebben een plan gemaakt en zijn gelijk begonnen met het regelen van tegels voor de vloer. Samen met Janet ben ik naar Bolgatanga gereist om vloertegels en cement te kopen. Die volgende dag werd het zand bij ons afgeleverd. Dit ging onverwacht allemaal heel snel, dus dat is super. Als het goed is komt morgen de bouwbakker en dan kunnen we gaan beginnen !

Volgende week komt Ilse hier en dan gaan we samen beginnen met het schilderen van de muren. Als de vloer af is, gaan we kijken hoe we een bijdrage kunnen leveren aan het sanitair en electra. Zodra het gebouw enigzins leefbaar en veilig is, gaan we de kinderen meteen overplaatsen. Door jullie bijdrage komen de kinderen steeds een stukje dichter bij eens betere toekomst voor de kinderen. Bedankt hiervoor !!

Reacties

Reacties

Monique

Hopelijk gaat de bouw voorspoedig en kun je de kids een betere woonomgeving bieden.
Ik heb alle vertrouwen in je.

Marielle

Klinkt heel nuttig en goed om te doen. Ik hoop dat jullie plannen lukken. Mooi om dat voor deze kinderen te kunnen doen.veel succes

Mariet

Geweldig dat jullie hier aan willen beginnen. Hopelijk gaat het jullie lukken. Ik heb hier helemaal veertrouwen in.
Succes.

Truus Willems.

Wat een goed project.
Samen krijgen jullie dat wel voor elkaar.
Succes.
Groetjes Lambert en Truus.

Annie Derks

Hoi Nina
zo lees je maar dat het leven niet altijd een feest is.maar wel fijn dat jullie me een kleine bijdrage van ons er een feest van kunt maken.ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Je mag best trots zijn als het klaar is, deze mooie herinnering neem je straks mee naar huis.groetjes tante Annie.

lia den daas

Nina!!! Ik ben Lia, met Paul en Ilse waren wij de eerste vrijwilligers in Suluya, in de zomer 2014. Ik zou HEEL graag contact met je opnemen om te horen hoe het nu daar is etc, en je hopelijk te helpen!! Email is liadendaas@gmail.com. Aaaaah ik vind het echt GEWELDIG om te lezen dat jij er zit, iemand die ook heerlijk productief is en dat er echt verandering komt. Vanuit NL hebben Paul en ik nog lang Janet geholpen om met de bouw van het nieuwe weeshuis in Wulugu verder te gaan, maar zonder er zelf te zijn is dit zo veel lastiger. Ik hoorde dat je er was via de Innerwheel in Arnhem, waar mijn moeder lid van is, die ook hebben geholpen de bouw van het nieuwe weeshuis mogelijk te maken. Er is nog zo veel meer om over te praten. Ik hoor heel graag van je!!
Groeten,
Lia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active