ninaderks.reismee.nl

Bye bye Mum's care children.

Al een tijdje niet meer geschreven. De laatste dagen in Mum's care waren erg druk en hierna was het even genieten van de vakantie :) Maar hier is ie dan eindelijk !

Dinsdag ochtend ging ik voor het eerst met pap en mam naar Mum's care. Kinderen hebben hier veel respect voor ouderen, dus op het begin waren ze heel erg verlegen. Maar natuurlijk werd dit al snel minder :). Die dag zijn we ook naar het dorpje gegaan, waar pap en mam zich al meteen thuis voelden. Op het strand bedachten ze namelijk om de sterke Ghanese mannen eventjes te helpen met hun boot uit het water te trekken. Wat natuurlijk geen effect had, maar dat vertellen we maar niet. Hierna zijn we gaan shoppen voor pannenkoeken die we als afscheidslunch gingen maken voor alle kinderen.

Teruggekomen bij Mum's care zijn we kerstkaartjes gaan schrijven. Pap en mam hadden 90 kleine kerstkaartjes meegenomen vanuit Nederland, dus dit was niet binnen 2 minuutjes gepiept. En vooral die oh zo leuke ideeën van Ilse om de kaart met verschillende kleuren pennen te schrijven zorgden voor veel vertraging. 's Avonds zijn we nog even naar de kinderen gegaan en al snel ons bed in gedoken.

Woensdag hebben we samen met pap en mam de kinderen gewassen en het ontbijt geserveerd. Erg leuk dat ze nu kunnen zien waar ik de afgelopen 3 maanden heb gezeten en wat ik hier allemaal heb gedaan.

Die ochtend zijn we al snel begonnen met pannenkoeken bakken. Het idee van een pannenkoek voor iedereen bakken was heel erg leuk, maar achteraf gezien duurde het wel erg lang. We kwamen een beetje in tijdnood, dus hebben van alles tergelijkertijd gedaan. Tas inpakken, mijn vlechtjes eruit halen, pannenkoeken bakken enz. Pap en mam hebben afwisselend meegeholpen en even uitgerust op bed. Mam voelde zich al niet goed en ik kan me ook nog goed herinneren dat ik mijn eerste dagen in Ghana ook erg moe was door alle nieuwe indrukken, warmte enz. Na 3 uur bikkelen hadden we 40 pannenkoeken af en besloten we de laatste 25 morgen te bakken.

Deze middag gingen we namelijk de kerstboom opnieuw versieren, maar dit keer met echte lichtjes, slingers en kerstballen. Vol enthausiasme gingen we met onze versiersels en kerstmuziek naar de kinderen. We hebben echt genoten. Iedereen mocht een voor een zijn kerstbal erin hangen, beginnend met de kleintjes. Dat was natuurlijk te schattig ! De grotere kinderen hebben de versiering afgemaakt en het is een hele mooie boom geworden. De kids waren er erg trots op.

Donderdag ochtend zijn pap en mam onze was gaan doen(goed geregeld hè). Ilse en ik zijn als een speer naar het dorp gegaan om brood te halen. Bij de pannenkoek kreeg iedereen namelijk 2 sneden brood met chocoladepasta. We moesten een hoop winkeltjes afgaan om aan 20 grote broden te komen. Maar we hadden geluk! De eerste winkel had veel broden en precies degene die wij zochten. Tassen vol met broden liepen we terug. Er kwam een vrachtautootje voorbij, dus wij konden het natuurlijk niet laten om te vragen of we een stukje achterop mochten. En dat mocht :)

Aangekomen bij Mum's care zijn we weer begonnen met de pannenkoeken. Na dik 2 uur bakken en boterhammen smeren, waren we exact om 12:00 klaar. Lunchtime, dus tijd om te smullen.

Na de middag wilden we een zeskamp met hollandse spelletjes gaan doen die we hadden voorbereid. Toen we aankwamen kregen ze vaccinaties. Goed nieuws natuurlijk, maar daar ging ons hele plan ;) We hebben wel nog het koekhappen en zaklopen gedaan, wat natuurlijk erg lachwekkend was.

Vrijdag ochtend gingen de kinderen naar school om te oefenen met het kerstkoor en het dansgroepje. Heel knap hoe goed ze dit allemaal kunnen. Maar hierna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Voor ons vertrek hebben ze allemaal een kerstkaartje en een echte hollandse stroopwafel gekregen. We hebben echt een super tijd gehad in Mum's care. Een herinnering om nooit te vergeten.

Tijdens de rondreis neemt mam het schrijven van mijn blog over. Ik ben al op veel plekken geweest en heb daar ook over geschreven. Nu kunnen jullie het vanuit Mam's perspectief lezen. Veel leesplezier :p

Vrijdagochtend zijn we vertrokken vanuit Mum's care. De spullen konden maar net in de auto. Of eigenlijk net niet, maar met de koffers op schoot kon de reis naar Cape coast (Onze eerste bestemming) beginnen. Daar aangekomen was het hotel een heus paradijs. Een soort Afrika museum aan de zee met een prachtig terras. We hadden met zijn drieën een huisje/kamer voor ons zelf. Heel knus, met een wasbak en zelfs een spiegel. Wel jammer dat er geen water uit de kraan kwam. De douche en toilet waren op het terrein, zoals je op een camping ook ziet. Ik ontdekte al snel een mooie ronde douche vlak bij ons huisje. Toen bleek na 2 dagen dat dat de douche van het personeel was.

Die dag ontmoette we ook Demi. Zij had ook met Nina in Mum's care gezeten en kwam nu van het Noorden af. Samen met Ilse, die met ons meegekomen was, deelde zij een kamer met nog 8 andere personen.

Jan en ik besloten die middag naar het Cape coast castle te gaan. Waar vroeger slaven werden verkocht en aan boord gingen. We kregen een rondleiding van een Ghanees die erg moeilijk te verstaan was, maar met wat hulp van andere Ghanezen die in Londen woonden werden de gruwelijkheden die daar gebeurt zijn ons ook duidelijk.

Tijdens het teruglopen zijn we nog een kerkje in gegaan. Daar zie je er hier heel veel van en niet alleen zien, je hoort ze ook veel. Het lijkt wel alsof ze de hele dag en avond met het koor aan het oefenen zijn en dan met de speaker vol aan. Als je dan even gaat kijken, wordt je meteen verwelkomt door de dominee. 'S avonds hebben we met de 3 meiden pizza gegeten. Echt gezellig en veel gelachen met de meiden erbij.

De volgende dag gingen Nina, Jan en ik met de trotro naar Kakum voor het wandelen over touwbruggen en een informatieve wandeling door het bos. Het reizen met een trotro moet je meegemaakt hebben. Echt heel grappig. Een bijna uit elkaar vallend busje wordt volgepropt met mensen en bagage. En er kan altijd nog meer bij. Daardoor heb je wel leuk contact met elkaar, omdat je bijna bij elkaar op schoot zit. Het is een vrolijke boel. En als er eentje uit moet, dan stapt je met de halve bus er even uit, want anders kan er niemand uitstappen. We hadden geluk er zaten geen geiten bij ons in de Trotro.

Na kakum zijn we met de taxi naar een grot gegaan. De reis er naartoe was spectaculairder dan de grot zelf, en die hebben we nog duur betaald uiteindelijk. Omdat het heel hard ging regenen, konden we niet meer met een kano de rivier op en zijn we weer terug gegaan naar het hotel.

De volgende dag mochten we van Nina een rustdag houden. Lekker lezen en luieren op een ligbed met uitzicht op de zee. En natuurlijk ook even zwemmen. Al viel dat niet mee bij zulke sterke stroming. Gelukkig kwam er een ghanese man mij te hulp en hand in hand leerde hij mij hoe ik me staande moest houden in de golven. Later zijn de dames nog wat gaan beachvolleyballen met wat jongens. Nina liep daarbij in een stuk glas. Maar het bloedbad viel uiteindelijk mee.

'S avonds na het eten was er een acrobaten voorstelling op het terras door een man met 4 kinderen. Geweldig wat die allemaal voor een salto's en bewegingen met hun lichaam kunnen maken. En jawel hoor, Jan mocht ook even meedoen met de show. Wat hebben we gelachen. En voor de jeugd was er nog een schuimparty na afloop, maar toen lagen wij alweer te slapen.

De volgende ochtend hebben we nog lekker gezamelijk ontbeten. En na afscheid genomen te hebben van Ilse en Demi, zijn we vertrokken met onze luxe huurauto en chauffeur.

Mini

Wat geweldig, dat jullie zo midden in het Afrikaanse leven mogen meedoen en ons ook nog laten meegenieten door de verhalen en foto's.

Annette, oma van Ilse

Wat een leuk verhaal hebben je ouders en jij weer geschreven. Wij genieten mee. Ik heb je weer wat foto ruimte overgemaakt. Komt dat door en heb je er iets aan?
Net Ilse met family via face time gezien en gesproken, een wonder!

Mariette

Leuk en gezellig daar wat n verhalen en beleveissen