ninaderks.reismee.nl

Update Mum's Care 13 (Verkiezingen + Aankomst Pap&Mam!)

Dag 85 t/m 92

Dinsdag was het de laatste schooldag, dus heb ik een klein afscheidsfeestje in mijn klas gehouden. We hebben veel puzzels en kleurplaten meegenomen, zodat ze goed vooruit konden. En dat gebeurde, ze zijn de hele dag druk bezig geweest. Op en gegeven moment zat het lokaal wel erg vol, want er kwamen steeds meer kinderen van andere klassen. Ondertussen waren de leraren een klein feestje aan het vieren. Ze zaten buiten aan tafel veel lol te maken en genoten volop van de bedankjes die ze kregen(bijna alleen zeep). 12:00 was het lunchpauze en konden we even weg uit de drukte. Toch best vermoeiend een hele ochtend kinderen vermaken :)

Na school zijn we met wat oudere jongens naar het dorpje gegaan. We zijn eerst naar het kasteel gegaan. Hier hebben ze allemaal 2 cedi van ons gekregen, waarmee ze zelf iets mochten kopen op de terugweg ! Dit werkte heel goed en ze vonden het erg leuk om zelf een klein beetje te shoppen. Het was erg druk in het dorpje, want de verkiezingen zijn bezig en volgende dag ging iedereen stemmen.

Het is de aller eerste verkiezing in Ghana, dus heel speciaal voor de mensen hier. Er zijn 2 grote partijen die tegen elkaar strijden. (NPP en NDC) De leider van NDC is al 8 jaar aan de macht. NPP wil verandering en komt op voor de arme burgers in Ghana. Het grotendeel van de mensen in Senya Beraku strijdt voor NPP en wij doen natuurlijk met ze mee. Ze zijn al weken aan het promoten en dat doen ze hier heel erg leuk d.m.v. veel dans en muziek.

Woensdagochtend hebben weer een hoop kleurplaten versierd met de kinderen. In de middag was het erg warm, dus wilden we een waterballonnengevecht houden. Toen we alle ballonnen hadden uitgedeeld, gebeurde er niet echt veel. De kinderen vonden de waterballonnen zo leuk dat ze hem wilden bewaren. Haha, hier eindigde onse goede plan.

'S avonds zijn Ilse en ik naar het dorpje gegaan om te kijken hoe het stemmen er aan toe ging. Ze hebben een paar verschillende punten in het dorp. Iedereen moest zich bij een bepaalde plek melden en kon hier zijn stem indienen. Op het eind werden de stemmen hardop geteld. Alle bewoners schreeuwden volop mee en bij elke 100 stemmen(voor NNP) ging iedereen uit zijn dak. Het was echt een gekkehuis en we hebben onze ogen uitgekeken, maar wel heel gezellig.

Donderdag zijn we weer met wat jongens naar het dorpje gegaan. Overal langs de straat stond de radio aan of ze zaten met een grote groep mensen naar een televisie te kijken. Je voelde de spanning, maar merkten wel dat NPP op de goede weg was. Het was erg warm, dus zijn we naar het strandje gelopen en daar hebben de jongens een duik in de zee genomen. Wij waren erg jaloers, dus besloten 's middags zelf naar het strand te gaan voor wat verkoeling.

Zondag heel vroeg in de ochtend kwam de broer van Ilse aan in Accra. Ilse werd hiervoor al om 03:30 opgehaald door de Taxi, haha lekker vroeg. Maar er stond natuurlijk wel iets leuks tegenover. Toen ze terugkwamen was het al snel tijd om naar de kerk te gaan.

Dit was de laatste keer naar de kerk voor ons in Senya Beraku en dit keer gingen we naar de kerk van de kinderen. Leuuk dachten wij! Helaas kwamen we erg laat en was het zingen + dansen al afgelopen. Dit zorgde ervoor dat we bijna 2 uur naar theorieën uit de bijbel hebben moeten luisteren. Alle kleine kinderen zaten achter in de kerk met een eigen begleider en moesten na een tijdje slapen. De grote meiden zaten bij ons, maar vielen ook een voor een in slaap. Steeds tikte ze elkaar weer wakker, want ze mochten natuurlijk niet slapen in de kerk, Haha. Het was leuk om meegemaakt te hebben, maar de andere kerk was toch een stuk leuker.

Na terugkomst zijn we met de kinderen de kerstboom op gaan zetten. Een kerstboom is iets wat Ilse en mij echt een kerstgevoel geeft thuis, dus dit gevoel wilden wij hun ook graag geven. Daarom zijn we in Accra een kerstboom voor ze gaan kopen. De kinderen waren heel erg blij en hysterisch toen we met de kerstboom aankwamen. Met alle kinderen samen hebben we de boom n elkaar gezet. Hierna zijn we knutselspullen gaan halen en hebben we slingers + hangers voor in de boom gemaakt.

Dezelfde avond hadden ze alles er weer uitgehaald. Ze vonden het papier veel te leuk om nieuwe knutselwerkjes van te maken. Haha, gelukkig gingen pap en mam echte kerstballen en lichtjes meenemen vanuit Nederland voor in de boom.

Maandag zijn we nog samen met Ilse's broer en de laatste groep meiden naar het dorpje gegaan. 'S avonds was het dan zover. PapaJan en MamaAnnet kwamen aan in Accra ;) Heel erg leuk om ze weer te zien en ik heb superveel zin om ze het mooie land Ghana te laten zien. En natuurlijk de laatste paar daagjes in Mum's care niet te vergeten.

Iedereen die spullen bij ons thuis heeft afgegeven heel erg bedankt hiervoor. Pap en mam hebben alle koffers tot de rand kunnen vullen. We gaan alles meenemen naar het arme noorden en zei zullen hier heel erg blij mee zijn, maar natuurlijk houd ik jullie op de hoogte. Ook bedankt voor de lieve kaartjes die jullie aan mijn ouders hebben meegegeven.

Heel erg bedankt allemaal xx

Mariette

Heel veel plezier met je pap en mam meis geniet lekjer samen ????

Mariette

Xxxxxxx

Monique

Graag gedaan, hoop dat je veel kinderen blij kunt maken met de kleding en Scoubidou touwtjes.

Oma Annette van Ilse

Wat was dat weer een leuk verhaal en we zijn heel benieuwd naar verhalen uit het noorden. Dat wordt niet zwemmen, maar onder de tuinslang!

Annie Derks

Lieve Nina Jan en Annet.
Hoe gaat het nu met jou nu je weer eventjes onder de beschermde vleugels van je ouders bent.
het zal voor iedereen een fijn weerzien geweest zijn.
geniet er van!! nu wens ik jullie hele fijne kerstdagen en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Hartelijke groeten Ome Cor en Tante Annie.