ninaderks.reismee.nl

Update Mum's Care 12 (Examens op school)

Dag 78 t/m 84

Maandag was het de laatste dag voor Sezi en haar familie in Mum's care. Daarom zijn we die dag naar het strand gegaan. Dit keer met een nog grotere groep. De terugweg zaten we zelfs met ruim 70 mensen in een busje voor 22 personen. Het was behoorlijk warm maar wel heel gezellig.

's Avonds zijn we met z'n allen naar het gasthuis 100 meter verderop gegaan. Hier kwam een groep ons entertainen met dans en drum. Echt super toff. Helaas kwam ik veel de laat aanzetten, dus heb ik bijna alles gemist. Heel erg balen, maar wel typisch iets voor mij, haha. Gelukkig was er wel nog tijd om met de kindjes te dansen. Ook kregen iedereen een lekkere maaltijd met rijst en vlees. 2 dagen geleden stond er namelijk opeens een hele grote koe op het terrein aan een boom vast. De volgende dag was de koe weg en we opeens vlees bij het avondeten, haha.

Deze week hadden de kinderen examens op school. Dit betekende dat ze alleen 's ochtends naar school hoefden. Iedereen kreeg een eigen uitgeprint toetsblad met zijn naam erop. Hierna werd het allemaal wat minder proffesioneel. In mijn klas moesten ze letters en nummers schrijven of lijnen overtrekken. Het grotendeel kon zelf de toets maken, maar degenen die te klein waren moesten we helpen. Als ze het fout deden, werd het uitgegumt en begonnen ze opnieuw. Het nakijken ging in percentages. Hoe netter ze hadden geschreven, hoe hoger het percentage was dat ze kregen.

In hogere klassen ging het natuurlijk serieuzer en moesten de kinderen echt stil zijn. Maar hier verklapte de lerares steeds het antwoord d.m.v. de klemtoon net iets anders te leggen of ze zeggen het gewoon letterlijk voor. Toch zijn er dan nog steeds kinderen die totaal iets anders opschrijven, wat er soms niet eens mee te maken heeft, haha.

In de tijd dat je geen toetsen had, mocht je buitenspelen. Dus lekker een hoop herrie maken voor de mensen die wel examens hebben... :)

De dagen dat mijn klas geen examens had, heb ik knutselspullen meegenomen. Het is bijna kerst, dus ik heb voor iedereen een kerstboom op een A4 getekend die ze zelf mochten inkleuren. Uiteindelijk hebben we met lijm en glitter slingers en kerstballen in de boom gemaakt. De kinderen waren helemaal onder de indruk van de glitters. Ht resultaat was inderdaad ook erg mooi, al zeg ik het zelf :p

Na school zijn we naar het dorpje gegaan om Ilse's haar te laten doen ! Natuurlijk gingen we weer naar de gezellige kapsters, waar ik en Demi ook ons haar hebben laten doen. We werden met open armen ontvangen. Ilse vond het stiekem toch een klein beetje spannend, want het moest natuurlijk wel mooi worden. Mijn vlechtjes waren namelijk net wat anders, dan ik van te voren in gedachte had, haha achja. Na ruim 3 uur waren ze klaar en het resultaat was heel erg mooi geworden, dus dik tevreden een een gerustgesteld hartje.

Toen we 's avonds terugkwamen, hebben we met de kinderen meegegeten. Wij en de kinderen vonden het zo gezellig om samen te eten, toen we spaghetti voor ze hadden gemaakt. Dus we dachten dit doen we nog een keer. Deze avond aten ze een typisch Ghanees gerecht 'Banku', Een soort deeg wat in een rode pittige soep ligt. We hebben het eerder gegeten, maar deze was erg lekker.

Omdat ze deze week zo vroeg uit waren van school, konden we veel doen met de kinderen. Vouwblaadjes, kleurplaten, knutselen en we hebben ze geleerd hoe je 'micestairs' kunt maken. Ook hebben we de Futiballs meegenomen. Het heeft witte plastice onderdeeltjes, waardoor je een eigen vorm kunt geven aan de bal. Een familielid van Ilse heeft het ontworpen. Erg leuke dingen en ze gaan niet snel kapot. Heel handig voor deze kinderen ;) Zie foto's Mum's care.

Vrijdag hebben we zelf pannenkoekjes gebakken. Dit wilden we testen om voor ons afscheidsfeestje voor de kinderen te maken.

We gingen dit weekend naar Krokrobite, dus deze pannenkoekjes kwamen goed van pas. Albert, het neefje van onze gastmoeder, nam ons mee naar Accra om hier de beste uitgaansplekken te laten zien. Maar het liep iets anders dan gepland, It's ghana haha. Vrijdag hebben we voor het vertrek 3 uur op hem gewacht. Zijn auto was stuk, dus hij moest een andere regelen. Die avond gingen we naar een leuke club, maar 99% van de vrouwen waren prostituees. Haha beetje vreemd, maar toch een erg toffe avond gehad.

Zaterdag zou hij ons een hele leuke club, containers, in Accra laten zien. Helaas regende het erg hard in Senya Beraku en door de slechte wegen, was het voor hem niet meer mogelijk om ons op te halen. Uiteindelijk zijn we naar een gezellig barretje met live muziek gegaan, erg mooi!

De laatste dag waren we te laat, dus kon Albert ons niet meer ophalen. De eigenaar was heel behulpzaam. Hij legde ons precies uit welke Trotro's en taxi's we moesten pakken. Ook stuurde hij een beveiliger met ons mee om ons in het dorpje in een goede taxi te zetten.

Al met al klinkt het misschien een beetje mislukt, maar we hebben echt een erg leuk weekend gehad. Nu gaan we volop genieten van onze laatste 2 weken in Mum's care !!

Veel liefs !

Mariette

Wat gaat de tijd snel meis de helft zit erbijna op geniet nog lekkee

Monique

Nog een paar weken en dan naar het Noorden.
Hoop dat je een leuke tijd hebt met je ouders.
Hoorde al dat je ze de dag na aankomst al ingedeeld hebt haha.
Veel plezier saampjes.

Truus.

Mooie tijd daar gehad. Nu een paar weekjes met pap en mam
rondtrekken en dan de laatste tijd nog genieten tot begin maart.
Groetjes Lambert en Truus.

Lotte

Hey nina..
Wat een heerlijk verhaal weer! Je blijft zo'n leuke dingen doen en maakt zoveel moois mee..grappig hoe t er soms zo anders aan toe gaat als hier bij ons. Maar niet altijd slechter...no stress lijkt daar wel voorop te staan ;-) Het stappen lijkt me daar ook zeker gaaf. Zijn de Nederlandse heupjes ondertussen een beetje los? Haha..
Ik zit sinds vandaag in jullie huis..wat een heerlijke plek.
Jullie pap en mam nu in het vliegtuig...al zal het niet lang meer duren voordat ze gaan landen en jullie elkaar weer in de armen kunnen sluiten. Geniet ervan samen!!!! Dikke x uit Wanroij; -)

Annie Derks

Hoi Nina
Alweer een mooi verhaal en iedere keer komt er wel iets op je pad dat spanning te weeg brengt maar er is altijd een oplossing gelukkig. maar nu is het helemaal spannend want ik denk dat je ouders ondertussen al aan gekomen zijn.
ik zou zeggen geniet er van.
doe ze de groetjes en tot de volgende keer.
Lieve groetjes van Ome cor en tante Annie