ninaderks.reismee.nl

Update Mum's care 8 (Dagje strand met de kids)

Al 2 maanden in Ghana !! En het is nog steeds elke dag genieten.

Dag 49 t/m 54

Zaterdag ochtend hadden Evelyn en Conny skoebiedoe touwtjes meegenomen naar mums care. Vroeger wist ik precies hoe het moest, maar ik was het al weer vergeten. En voor de andere vrijwilligers gold precies hetzelfde, behalve Ilse ! Dit zorgde ervoor dat zij gebombardeerd werd door alle kindertjes :p Ze vonden het geweldig. Toen ik het eindelijk onder de knie had, was ik bijna net zo enthausiast als de kinderen.

Later die ochtend had Hetty(een van de social workers) de radio aangezet. Binnen no time stonden er 30 kinderen op te stoep te dansen. Hetty deed steeds een danspasje voor en alle kinderen deden het na. Wij stonden echt versteld van hoe goed die kids kunnen dansen en al helemaal de kleintjes van 6 jaar. Het zit echt in hun bloed. Als wij meedansen vinden de het helemaal geweldig, maar stiekem lachen ze ons soms wel een beetje uit. Vanuit Nederland had ik een muziekboks meegenomen, dus af een toe nemen we die 's avonds mee naar het weeshuis en houden we een klein dansavondje :)

'S middags wilden we met de kinderen naar het strand gaan. We hadden een week eerder aan Grace(directeur van de school) gevraagd of we de schoolbus konden huren. Natuurlijk kon dat, geen probleem. 2 dagen later vroegen we of het geregeld was. Ohja vergeten ik ga het meteen voor jullie regelen, sorry. Oké, super! Een dag van te voren wilden we de tijden nog eventjes chekken. Ohja de bus, ik ga nu voor jullie bellen. Dus gebeld en nu was het echt geregeld. Dus morgen om 13:00 is de bus hier? Morgen? Grace dacht vandaag, dus snel maar weer terugbellen dat hij morgen moet komen, haha.

Maar inderdaad, mooi op tijd kwam de bus aangereden. Hij ging 2 keer op en neer, dus het was gewoon een kwestie van zoveel mogelijk kinderen in het busje proppen. Het was een knusse bedoeling, haha. De bus was vertrokken en nog geen 100 meter verder stopte hij er mee... We zagen de chauffeur uitstappen in de motorkap kijken. Ohnee, dit was foute boel. Na 5 minuten toch maar even er naar toe lopen en vragen hoe het er mee gaat. We kregen een vaag antwoord, maar zagen wel dat dit niet in 2 minuten gepiept was. Oké, alle kinderen er weer uit het busje en terug naar mum's care. Wij als vrijwilligers baalden als een stekker, want de kinderen waren zo enthausiast over het uitstapje.

Na een tijdje was het al 14:00, dus als het niet snel gefixt werd, moesten we tegen de kinderen gaan zeggen dat het niet ging lukken vandaag. Gelukkig had de chauffeur een ander busje gebeld en na 10 min kwam hij de hoek om. Alle kinderen helemaal hysterisch en voor ons een grote opluchting. Kinderen erin en vertrekken maar! Binnen een uur werd de tweede groep afgezet en was het toch nog allemaal goed gekomen. De kinderen hebben echt genoten op het strand. jongste en de oudste vonden de zee geweldig. Begrijpelijk, want ik vind de golven ook super toff :) Rond half 5 gingen de eerste bus met de kleintjes terug en kregen ze nog allemaal een koekje. Er zitten echt deugnietjes bij. Je weet 100% zeker dat ze al een koekje hebben gehad en toch bijven ze volhouden dat dat niet zo is ;)

Toen we terugkwamen, zijn we als eerste de kinderen gaan wassen. Geen idee hoe ze het voor elkaar krijgen, maar ze zaten echt van top tot teen onder het zand. Daarna zijn we zelf gaan douchen, want eigenlijk waren we net zo vuil als de kinderen zelf. Het was een vermoeiende, maar zeer geslaagde dag !

Zondag zijn we zelf nog naar het strand geweest. Eventjes relaxen aan de zee zonder alle kinderen in de gate te hoeven houden bij de golven. Evelyn had ons het Till's beach aangeraden en Felicia(onze Gastmoeder) had voor ons een taxi geregeld. Het was echt bidden om zonder moeilijkheden bij de bestemming aan te komen. De auto rammelde van lle kanten, hij sloeg regelmatig en er zaten veel barsten in de ruit. Uiteindelijk zijn we toch heel aangekomen en teruggebracht.

Woensdag ben ik samen met Demi naar het dorpje gegaan om haar ook een nieuw kapsel te geven. Na de lunch zijn we snel vertrokkken, want het zal weer 4,5 u gaan duren. Helaas was mijn kapster die dag gesloten, dus moesten we een andere zoeken. We zijn naar een kapster gegaan waar ik al eerder was wezen kijken en toen waten ze erg enthausiast. Met volle moed liepen we naar binnen, 2 kleuren extensions gekozen, verteld dat ze hetzelfde wilde als mijn kapsel en beginnen maar. Bij mij was er toen maar 1 kapster. Nu begonnen er 5 kapsters te vlechten, dus na 2 uur was Demi al klaar. Niet dat ze dat erg vond, want ze verging van de pijn. Dit ging ze never nooit meer doen, hahaa.

Hierna zijn we de ingredienten voor tomatensoep gaan kopen voor 60 kinderen. Daar waren een hoop tomaten voor nodig, haha. Komt er nog bij dat ze hier bijna alleen maar kleine tomaatjes hebben. Gelukkig zagen we tomatenpuree, dus die konden we ook meenemen.

Van donderdag tot zondag waren de kinderen vrij van school. We besloten om een vijfkamp met de kinderen te doen. 5 teams: Ieder een eigen teamleider en een eigen kleur. Conny zou de kleine kindjes meenemen om in de eetkamer met puzzels en auto's te spelen. We hadden ons zelf er wel op voorbereid dat het misschien niet ging werken. 60 drukke kinderen, die soms niet naar je luisteren en dan zorgen dat ze bij hun teamleider blijven, kon misschien erg lastig zijn. Maar niet geschoten is altijd mis:p

Ze kregen allemaal een gekleurd bandje om hun arm en dat vonden ze al geweldig. Het ging super! Kinderen die mee wilden doen, deden mee en de rest ging iets voor zichzelf doen. Ik betrapte me er zelf ook op dat ik wel erg enthausiast was, 'Team Green' moest en zal winnen :) De spellen waren estafette, touwtje springen, dirigentje en 2 keer voetbal. We hadden een heel doordraai schema gemaakt, maar al snel klopte er niks meer van. Dus ben ik gewoon met mijn team de spellen gaan doen waar ze op dat moment het meest enthausiast over waren. Als afsluitend spel hebben we een waterballonnen gevecht gedaan met alle teams tergelijk. We hebben echt gelachen en het was zeer verfrissend met dit warme weer.

'S middags namen we even pauze en waren echt toe aan een douche. We hadden precies de warmste dag zonder enig windje uitgekozen voor deze spellendag. Na 2 personen was het water op, haha perfecte timing... Dan maar wachten tot na de middag.

Na lunch zijn we begonnen met het bereiden van de tomatensoep. Het duurde pittig lang voor ze bij al die kleine tomaatjes de pel eraf hadden gehaald, maar dan heb je ook wat hè. Ruth heeft ons geholpen met het vuur te maken en we konden beginnen. De ouderen kinderen vonden het erg leuk en hebben veel meegeholpen. Ze hebben hier zoveel handige foefjes, die wij helemaal niet kennen. Maar wij hebben ze ook iets kunnen leren die dag! Elke keer halen ze de bolletjes uit een kruidenpotje en met een stamper malen ze het fijn. Ze wisten niet dat je aan het potje kunt draaien en er dan fijngemalen kruiden uit kwamen. Dit vonden ze echt helemaal geweldig.Toen de soep af was, kreeg iedereen een bakje en hebben we het samen in de eetkamer opgegeten.

Kortom dit was echt een geslaagde week. De foto's zijn ook weer bijgewerkt. Tot ziens maar weer !!

mama

Alweer twee maanden, de tijd vliegt zeker voorbij. Wat doen jullie leuke activiteiten met de kinderen. Dat is voor jullie en de kinderen genieten. En ja je moet er wel wat voor doen om het allemaal goed te laten verlopen. Maar als je dan ziet hoe ze er van genieten, dan is het dat zeker waard.
Een hele onderneming dat tripje naar het strand. Let wel goed op bij de zee met de kinderen. Er zal wel niemand kunnen zwemmen van de kinderen. Leuk om ze ook gerechten uit Nederland te leren.
Nog een maand je en dan kunnen we het allemaal met eigen ogen zien en beleven. Papa en ik hebben er veel zin in.
Lieve groetjes Mama en Papa xxx

Lotte

Wat een heerlijk verhaal weer!!!
En hele mooie foto's ook..
En je vlechtjes zien er nog zo gaaf uit.
Dikke x Lotte

Mariet

Wat gaat de tijd toch snel. Wat heb ik weer genoten van jou verhaal. Geweldig. En wat doen jullie leuke spelletjes met de kinderen. Jullie zijn echt goed bezig. Ga zo door!
Geniet er nog maar lekker van.
Groetjes, Mariet.

Marieke

Mooi je verhaal, leuk dat jullie allerlei activiteiten bedenken en uitvoeren. Soms lukt het beter dan de andere keer, maar ja dat heb je altijd toch! Fijn dat je het er goed naar je zin hebt.
Gr.
Marieke (Uden)