ninaderks.reismee.nl

Weekendtrip Cape Coast

We hebben echt genoten en gelachen dit weekend met z'n 4en. Een hele andere kant van Ghana gezien, maar wel heel leuk om een klein beetje een westers weekendje te hebben. Foto's komen dit weekend online.

Dag 41 t/m 43

Vrijdag zijn we om kwart voor zes naar Ruth gegaan(een van de huismoeders). Elke ochtend mogen bij een klein bakje proeven van het ontbijt van de kinderen, vaak krijgen we dan 's middags ook een sweetbat(krokante ballfruit), super lief. Deze ochtend ging ons leren hoe je sweetbat en de ontbijtpap precies maakt, zodat we het thuis ook kunnen proberen.

Na de lunch zijn we vertrokken voor onze weekendtrip naar Cape coast !! Onderweg naar het trotrostation kwamen we al een trotro tegen die naar Akoti junction ging, ideaal. Daar aangekomen, duwde ze ons meteen de goede trotro in rechtstreeks naar Cape coast ! Onderweg zagen we een begrafenisfeest. En groep mensen waren aan het dansen en muziek aan het maken met mooie kleren aan. Hierna volgden 4 mensen een kist droegen. Best vreemd om te zien dat ze hier echt een groot feest van de begrafenis maken.

15:30 kwamen we aan in Elmina. We waren op zoek naar het kasteel waar vroeger de slaven werden vastgehouden. Een klein jongetje zag ons zoeken en vroeg waar we heen moesten. Hij liep met ons mee tot we het Kasteel konden zien en de weg zelf wisten, super lief. Bijna bij het kasteel werden we meteen bestrormd door jongens van de souvernir winkeltjes. What's your name, I have a nice shop, can we make a picture enz. Op een gegeven moment zijn Eva en ik zijn maar snel het kasteel in gegaan, haha. Daar hebben de rondleiding gevolgd, erg indrukwekkend. Toen we terugkwamen, hadden de jongens van de winkeltjes een grote schelp voor ons gezocht en met stift een lieve tekst er op geschreven, haha heel schattig. Een vrouw met een baby'tje hoorde bij hen. Ik zei dat ik haar kleine heel lief vond en meteen duwde ze het haar in mijn handen:p Ze hebben ons nog geholpen met een Restaurantje zoeken en toen hebben we ze met een paar subtiele aanwijzingen weggestuurd.

We wilde pineapple jus bestellen, maar die was op. Okê, mango is ook goed. Als voorgerecht inktvisringen -> ook op, oké, dan alleen een hoofdgerecht. Ilse wilde de gebakken banaan, maar die was helaas ook op voor de verandering. Oké dan bestellen we allemaal vis met een soort gebakken aardappelen -> prima, geregeld. 5 minuten later komt er een andere serveerster vertellen dat ze maar 2 keer de vis hebben. Oké dan pakken er 2 kip. Weet je zeker dat het mogelijk is? Goedzo, geregeld. Haha wat hebben wij gelachen. Het eten was wel super lekker en de mensen waren erg lief.

De wekker stond alweer om 06:30. We zijn vanuit ons bed rechtstreeks de zee ingedoken. Wat een luxe was dit, echt genieten. Hierna zijn we gaan ontbijten in Orange beach bar. Een barretje bijna naast ons huisje. We hadden de tip gekregen van Sarah(mijn oude kamergenootje uit Sweden). We kwamen aan en werden bovenin op een bank neergezet met mooi uitzicht op de zee. Ze hadden zoveel lekkers! Pancake, omelet met worstjes, geroosterd brood met tonijn, havermout, smoothies. Wat hebben wij genoten! De ober was een echte Rastaboy. Hij was gewoon al 's ochtend aan het blowen en kwam even later stoned onze borden ophalen, haha. Een tijdje later vroegen we of hij wist waar het trotro station was. Het was ver lopen, dus hij wilde ons wel wegbrengen. We zijn onze spullen gaan pakken en ondertussen stond hij al met zijn auto op ons te wachten. Hij had harde reggea muziek op staan en was volop aan het meeklappen en zingen. Elke minuut scheeuwde wij wel naar iemand op straat om 'hoi' te zeggen. Het was een hele ervaring, haha.

Bij het station aangekomen konden we een rechtstreekse Trotro naar het Kakum National Park pakken. De entree voor Ghanese was 5 cedi en voor buitenlanders 30 cedi, blijft toch een beetje gek. Maar de canopy walk was erg leuuk! Vooral omdat Ilse het soms best wel spannend vond op de touwbruggen :p Er waren ook een paar meiden die op hakken of slippertjes en korte strakke jurkjes de canopy walk gingen doen, pittig vreemd vonden we dat. Hierna kregen we het aanbod om de nature walk mee te lopen, dus zijn we nog met de gids door het bos zelf gewandeld. Erg tof en vooral de gids was erg leuk !

Hierna zijn we naar de monkey flower sanctuary gegaan. We hadden wat koekjes gekocht die we in de Trotro konden opeten. Ilse zat een rij achter ons en een wat oudere vrouw naast haar vroeg of ze ook een koekje mocht, haha beetje vreemd. De bus lag achterin helemaal vol met bananen, waardoor de achterklep niet dicht kon. De trotro om de minuut stoppen omdat er steeds een tros bananen uit viel. Dat kleine stukje in de trotro hebben we een hoop gelachen tot aan de tranen toe. :p

Aangekomen bij Monkey flower sanctuary werden we met open armen ontvangen. De eigenaar was een Nederlandse man. Een ghanese vriend van hem gaf ons de rondleiding. Bij het eerste hok aangekommen strekte de aap zijn arme en trok zo een stuk uit mijn plastice tas. Wij natuurlijk allemaal gillen. Hartstikke leuk hoor zo'n Monkey Sanctuary.... :) Nee de aapjes waren echt lief. Ze hadden grappige, maar ook nederlandse namen. Mr. Pock, Timmie, Oen. De ghanese gids zei steeds tegen de aap: Oennnn, wat ben je nou aan het doennn. Haha, de gids was erg enthausiast over alles. Na de rondleiding bood de eigenaar ons iets te drinken aan. Uiteindelijk hebben we dik 2 uur met deze man gepraat. Hij had zoveel te vertellen over zijn verleden en het leven hier in Ghana, erg leuk.

Hierna hebben we rechtstreeks de Trotro naar ons hotel terug gepakt en besloten weer onze maaltijd bij Orange beach bar te nemen. 'S ochtends was de gastheer al aan het opscheppen over zijn RedRed(gebakken banaan met bonen). Dus Ilse bestelde die avond Redred en hij keek heel moeilijk. Zonder iets te zeggen liep hij terug naar de keuken. 10 minuten later kwam hij terug met de mededeling dat ze geen Redred hadden, haha. Maar het eten was weer heerlijk! Ondertussen waren ze een podium aan het opbouwen. 's Avonds zou er een reaggea party op het strand plaatsvinden, dus daar wilden wij 's avonds wel eventjes naartoe. We besloten eerst nog 1 uurtje te gaan slapen, want we waren zo'n korte nachten natuurlijk niet gewend, haha. (Nu komt ook het besef dat ik de afgelopen 6 weken nooit later dan 06:30 ben opgestaan. Ik weet dat het moeilijk te geloven is bij mij, maar ik lieg niet:p) Om 23:00 zijn we terug gegaan naar Orange beach bar. De sfeer was echt heel apart, maar wel heel heel leuk.

Na afloop van de party vroeg de gastheer of wij meegingen naar een club in dorpje. Wij dachten: 'Nu we kunnen stappen, moeten we er ook van profiteren. Dus snel nog even opfrissen en toen werden we met de auto opgehaald. Om 03:30 kwamen aan en het was echt een chique bedoeling. Alle vrouwen liepen met hoge hakken en korte jurkjes. Dit hadden wij nog nooit eerder zo gezien. We kwamen binnen in onze flobberbroeken met stinkende hempjes en wandelschoenen en voelde ons echt underdressed, haha. Wel leuk om een totaal andere kant van Ghana te zien. Uiteindelijk was het 06:00/07:00 toen we weer terug waren en zijn we snel ons bedje ingedoken. Demi had zelfs nog eventjes volleybal op het strand gespeeld met wat lokale bewoners, haha.

Om 09:00 waren we weer bij onze favoriete bar voor ons lekkere ontbijtje. Bijna allemaal hadden 2 gerechten besteld die we dan konden delen. Best handig, want je krijgt hier in Ghana bijna nooit gerechten tegelijk geserveerd. Tussen het eerste en het laatste gerecht zat wel dik 1 uur. Omdat we zoveel hadden besteld, maakte dat voor ons niks uit ;)

Hierna zijn we naar het Cape coast castle gegaan. Eva en ik hebben weer de rondleiding gevolgd, maar we konden wel merken dat we een stapavondje erop hadden zitten. Vergeleken met Elmina konden we het veel en veel moeilijker volgen. Maar nog steeds erg indrukwekkend. Hierna zijn we nog eventjes op het strand gaan liggen. Een kleine groep jongetjes vonden ons erg interresant. We hadden koekjes gekocht, dus die hebben we aan hen uitgedeeld en ze kregen allemaal een ballon die we nog bij hadden. Ze waren erg blij, zo leuk om dat te zien.

Demi, Ilse en Eva hebben mij die avond getrakteerd op een diner als vervroegd verjaardags kado, heel lief. Het Restaurant lag aan t strand, dus een heel mooi plekje. Opeens begonnen er 2 jongetjes een soort turnoptreden voor alle gasten van het Restaurant. Erg leuk en schattig.

Hierna gingen we opzoek naar een Trotro terug naar Senya. Dat was nog een hele opgave, want er was nergens en Trotro of Taxi op de weg te bekennen. Best vreemd in zo'n grote stad. Uiteindelijk hebben we toch een taxi gevonden en die heeft ons naar het Trotrostation gebracht.

Mariette Ossenblok

Nina weer n prachtige story ben erg benieuwd naar de foto s . Ik kan aan alles merken dat je geniet van alles rond je heen .0

Susanne (Boxmeer)

Hey Nina,
Wat een plezierig leventje leidt jij daar in Ghana!
Ga zo door.... :)

mama

Ha Nina,

En ik maar denken dat je vrijwilligerswerk doet......
Oke, af en toe genieten mag ook wel hoor.
Want straks in het arme noorden zal het wel anders zijn. Maar ook dat zullen mooie leerzame ervaringen worden.
Leuk dat jullie het zo fijn hebben met zijn vieren.

Xxx mama