ninaderks.reismee.nl

Update Mum's Care 4 (Juffrouw Nina)

Dag 22 t/m 26 (02/06-10-2016)

Zondag zijn we met de socialworkers naar de kerk gegaan. Chris vetrok al eerder, omdat hij een leraar was in de kerk. Voorafgaand aan de dienst geeft hij les over het geloof en de bijbel. Om 10:00 begon de kerkdienst. Bij het eerste muzieknummer stond iedereen op en schudden elkaar de handen. Zo leuk ! Daarna volgen nog vele liederen. Iedereen is helemaal in zichzelf vol emotie aan het meezingen of bidden, maar aan de andere kant voel je heel erg het samenzijn. Op een gegeven moment moesten de mensen die voor het eerst in deze kerk waren opstaan. Je kon jezelf voorstellen en dan werd je welkom geheten. Ze vonden het helemaal leuk dat wij er waren en we werden met open armen ontvangen. Ik heb de hele dienst echt volop genoten. Er is bijna de hele tijd muziek d.m.v. een drumstel, piano, djembee, en natuurlijk zang. Er werd volop gedanst en we voelde ons erg welkom. Om 11:30 moesten we terug naar huis voor onze lunch, maar ik had het zeker nog langer volgehouden :)

Andere vrijwilligers vertelden mij dat het niet meer mogelijk was om als vrijwilliger te helpen op de school bij mums care. Toen Eva kwam vroeg Grace vaag aan haar waar ze kwam helpen, op school of in t weeshuis. Maar verder ging ze er niet op in. Maandag besloten we het nog eens na te vragen en blijkbaar is het dus wel mogelijk. Eva gaat voortaan op maandag + woensdag helpen en ik op dinsdag + donderdag.

In mijn klas zitten 15 leerlingen rond de 3/4 jaar. Ze zijn stuk voor stuk allemaal super schattig, haha. Op het begin mocht ik achter in de klas meekijken tijdens de les. Ze begon met kinderen de koekjes geven die ze in hun eigen rugzakje bij hadden. Hier en daar pakte ze er ook eent paar voor zichzelf. Haha pittig vreemd. Later mocht ik ook zelf lesgeven en de kinderen helpen. Heel erg leuk, ookal is het lesgeven hier behoorlijk anders. Het is echt stampen. Soms moeten ze wel 30x het zelfde woord in koor herhalen. Dat ik op een gegeven moment denk dat de kinderen bijna omvallen, haha. Maar na elk half uur krijgen ze een korte pauze, want ze zijn natuurlijk nog erg jong.

Slaan gebeurt hier helaas ook. Een jongetje moest iets voor de klas zeggen, maar deed dit niet. Wat ervoor zorgde dat hij een harde tik op zijn hand kreeg met een stok. Ik heb maar een beetje de andere kant op gekeken, want vond het zo zielig toen hij zo hard moest huilen. Wat wel heel leuk is, is dat ze door de dag heen heel veel liedjes zingen. Bij elke oefening hebben ze wel een vrolijk liedje of een dansje. Dus als iemand een leuk engels liedje of dansje kent, laat het me weten :) Trouwens leuk alle reactie's die ik van jullie krijg, het doet me nog meer laten glimlachen!

Sinds een week voel ik me denk ik pas echt thuis, want ik ben weer zoals gewoonlijk volop aan het dromen 's nachts :) Je kunt erg vervelend gaan dromen door de Malaria pillen, maar tot nu toe zijn ze nog leuuk! Sarah 'mijn kamergenootje' kan er 's nachts ook van meegenieten vertelde ze me, Haha. Tijdens een avond dat de stroom weer was uitgevallen hebben Sarah en ik de foto's en video's op onze laptop aan elkaar laten zien. Tof om te zien hoe haar privéleven in Sweden is. Onze feestdagen als Carnaval en Sinterklaas zijn natuurlijk voor haar onbekend(en andersom), dus dat levert leuke gesprekken op. Dan besef je pas hoe vreemd sommige gewoontes van ons zijn.

Eva en ik hebben besloten dat we dit weekend een trip gaan maken! Morgen na het ontbijd vertrekken we naar Nkawkaw. Het was erg moeilijk om te kiezen, want er zijn zoveel leuke dingen te doen. Maar de planning is dat we waarschijnlijk nog 2 keer vaker een weekendje weg gaan en natuurlijk ga ik nog rondtrekken door heel Ghana met pap en mam :)

Het boeken van een Hotel gaat hier wel wat anders. Wij zijn gewend dat je wat informatie over je zelf geeft. Hier is dat helemaal niet. Toen Sarah een hotel geboekt had zei ze tegen de man aan de telefoon: I'm Sarah. Waarop de man reageerde: I'm Brandon. Sarah: Oh okej, I meant maybe you can write it down, that I booked. Haha, ik moest echt lachen :)

We zien er heel erg naar uit om meer van Ghana te zien, dus morgen gaan we van start met ons eerste weekendje !!

Reacties

Reacties

mariet

Weer een leuk verhaal. Wat kun je toch leuk vertellen. Ik kijk al uit na het volgende verhaal. Heel veel lieve groetjes.

mama

Wat fijn dat jullie ook op school mogen werken, dat geeft veel afwisseling in jullie werk.
Mooi om te horen dat je de kerkdiensten zo bijzonder vind. Wie laat je je als nog dopen hihi.
Zo'n kerkdienst wil ik ook wel meemaken met veel muziek en dans en samenhorigheid. Daar kunnen ze hier nog wat van leren in nederland.
Hier gebeurt trouwens ook van alles. De verbouwing is begonnen boven. Jou slaapkamer is nu bij onze slaapkamer getrokken. maar niet getreurd als je terugkomt hebben we nog wel een slaapkamertje over voor jou. Tot gauw maar weer

mini van Creij

Wat 'n belevenissen weer!!! Mooi om te lezen.
Veel plezier in Nkawkaw.

Lotte

Net even je laatste foto's bekeken. Wat zijn ze mooi!
En die kindjes...zo schetig hè. Geef ze maar een dikke knuffel van ons, dat verdienen ze.
En zo zie je maar dat je niet zo heel veel nodig hebt om enigszins gelukkig te zijn...We zijn hier veel te verwend...en nog maar blijven klagen en zeuren hahahaha..
xxx

Truus Willems

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt daar.
Geniet er maar goed van.
Tot je volgende verhaal. We zien er weer naar uit.
Groetjes Lambert en Truus.

Annie Derks

Hoi Nina
Ik voel me echt bevoorrecht dat ik jou verhaal uit Ghana mag lezen
we vinden {cor en Ik] fijn om te lezen dat het goed met je gaat doe goed werk en geniet er van maak deze kinderen blij.
Ook de kerkdienst heb je positief ervaren[super]
Ga zo door!!!
Lieve groetjes en een knuffel van Ome Cor en Tante Annie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active