ninaderks.reismee.nl

Update Mum's Care 3 (Nieuwe vrijwilligster!)

De planning was dat ik mijn blog gisterenavond online ging zetten, maar de stroom was uitgevallen en mijn mobiel was leeg. Zo zie je maar weer dat je niks moet plannen in Ghana ;)

Dag 17 t/m 22(27-09-2016 t/m 01-10-2016)

Elk jaar in september is er veel regen en dat hebben we de afgelopen dagen gemerkt, haha. Gelukkig is het alleen 's nachts. Hierdoor zijn helaas elke keer alle handoeken van de jongens nat. De handdoeken hangen altijd buiten en de jongens hebben geen overkapping. Thuis zou ik er echt niet mee dealen als ik me met een natte handoek moet afdrogen. Maar hier is het nu eenmaal niet anders, want ieder heeft maar 1 handoek. Er zijn zo veel kleine dingetjes waar we misschien wel blij mee mogen zijn, maar omdat voor ons vanzelsprekend is, sta je daar helemaal niet bij stil. Wat logisch is.

Wat leuk is om te zien tijdens het douchen, dat alle meiden touwtje met eigen kleur/print om hun middel hebben. Het is een soort van kenmerk dat je van het vrouwlijke geslacht bent. Het lijkt me alleen niet altijd even handig onder een strakke jurk bijvoorbeeld, maar het heeft wel wat leuks.

Woensdag middag kwam er een nieuwe vrijwilligster! (Ook leuk om Tina weer even te zien;) Een meisje uit Nederland en ze woont in Boxmeer. Best gek want er zijn dus veel mensen die we beiden kennen, terwijl je hier helemaal niet bezig bent met thuis. Behalve natuurlijk als we internet gebruiken. Nu zijn we met z'n 3en en dat vindt ik leuk! Hoe meer zielen hoe meer vreugd ;)

De volgende dag hebben we Eva het dorpje Senya Beraku laten zien. Hier hebben we ook een Ghanese lekkernij gekocht. Ballfruit noemen ze het. Het heeft echter niks met fruit te maken. Het is een soort brood en smaakt een beetje als een oliebol. Best lekker !

Mijn insectenspray is trouwens al goed van pas gekomen. Ik en Sarah gebruikte een plastice zak als prullenbak, maar blijkbaar zat er een gat aan de onderkant. Dit zorgde voor een spoor van duizende mieren via het raam naar onze plastice zak. Brr, ik kreeg er de rillingen van. Maar een keer de spray eroverheen en binnen 2 seconde hadden we een mierenkerkhof in onze kamer. Het werkt super, happy Nina !

Nu we het toch over ongedierte hebben. Sarah en ik roken al 3 dagen een vieze geur in onze kamer. Op het begin dachten we dat het gewoon onze eigen stank was, maar het werd steeds erger. Tot nu toe heb ik al 4 keer een muis in ons huis zien lopen en 1 daarvan in onze kamer. En jahoor, de stank kwam van een dode muis onder Sarah's bed. Nu is hij gelukkig weg, dus nu is het wachten op het volgende ongedierte dat ons gezelschap wilt houden. 's Avonds heeft Eva ook kennis gemaakt met een van onze huisvriendjes. Ik ben geen fan van muizen, maar Eva al helemaal niet, haha.

Op vrijdag krijgen de kinderen verschillende sporten op school(volleybal, voetbal enz) en zijn ze om 14:00 uit. Ze hebben hier trouwens geen schoolbel zoals wij dat kennen. Hier slaat een leerling op een grote trom en roept dat het bijvoorbeeld pauze is, om vervolgens weer op de trom te slaan. Omdat ze vroeg klaar waren met school hadden we weer tijd om leuke dingen te doen met de kinderen! Mijn mindmap begint nu al een beetje ergens op te lijken(Zie foto).

's Avonds voor dat ze gaan slapen wordt er uitgebreid geboden door de kinderen. Vaak beginnen ze met liedjes zingen. Vervolgens beginnen ze te fluisteren met de handpalmen tegen elkaar en gesloten ogen. Voor mijn gevoel duurde het wel 5 min, haha. Ik denk dat ze god bedanken en toespreken of zoiets :). Dit keer kregen ze eerst een soort speech van de social worker(Hetty). In het kort werd er op een nogal duidelijke manier verteld dat ze dankbaar moeten zijn dat ze hier zitten, eten krijgen, een slaapplek hebben enz. Best vreemd om dat zo te zien. Toen de kinderen in bed lagen vroeg een social worker(Chris) of ik gelovig was. Ik zei nee en dat leidde tot een lang betoog over waarom het belangrijk is om in iets te geloven, haha. Hij bleef maar doorgaan: 'De mensen bestonden al voor de wetenschap opkwam, dus hoe is de mens dan ontstaan? Weet ik niet precies, maar ik geloof niet door god, sorry haha. Het geloof was ook geen verplichting, maar je moet wel ergens in geloven :)

Vandaag zijn we de hele dag naar het strand geweest, om het aan Eva te laten zien. Erg leuk om daar weer geweest te zijn, want het is gewoon non stop genieten. De golven waren vandaag niet zo wild, dus dit keer konden we een beetje zwemmen. Lekker!!(Zie foto's)

Tot ziens maar weer !!

Reacties

Reacties

Annie Derks

Hoi Nina
Vandaag weer je verslag gelezen en gelukkig gaat alles goed.
Je hebt er weer een paar vriendinnen bij gekregen dus als het nodig mocht zijn kun je elkaar steunen zoals het verdelgen van de mieren en het verjagen van de muizen maar ook de kinderen die zijn bij jou in goede handen.
Nina het aller beste en de hartelijke groeten van Tante Annie.

mama

He Nina,
Weer leuk om te lezen.
Zorg je wel dat alle muizen weg zijn in december als wij komen!!!
Zijn de kinderen bij jou allemaal katholiek of hebben ze ook een ander geloof. Leuk om erachter te komen hoe ze het geloof beleven lijkt me. maar je ging ook nog naar kerkdiensten toch. Wat een rust op het strand (op de foto) waren jullie de enige? Misschien kunnen jullie een keer met alle kinderen gaan. Als schoolreisje? uitstapje haha. We horen het wel weer allemaal.
liefs mama en Papa

Lotte

Heerlijk verhaal weer Nina.
Jij blijft genieten, maar wij ondertussen ook van jouw verhalen. Top.
Leuk dat er een nieuw meisje is bijgekomen en nog wel uit de buurt ook! Voor haar is dit alles ook weer helemaal nieuw, zo begon jij een paar weken geleden ook. Dat lijkt alweer zo lang geleden, niet?
Blijf genieten!

Gr Lotte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active