ninaderks.reismee.nl

Grootste markt van West-Afrika + Lake Bosomtwe

Hoi lieve lezers,

Ik heb de afgelopen dagen veel avonturen meegemaakt en daardoor ook weinig tijd en zin in te schrijven soms. Maar ik zal een korte samenvatting aan jullie proberen te geven.

Als eerste zal ik jullie verlossen van de cliffhanger, hahaa. Het was een veganistische menukaart. Salim is een echte vleeseter. Hij had dus pech, want het dichtstbijzijnde restaurant was 1,5 uur rijden. Maar alles was vers gemaakt, dus het was wel lekker en gezond ;) Het guesthouse lag aan een groot meer van wel 9 kilometer breed. Bij aankomst hebben we gelijk een kano gepakt die je kon huren. Helaas hebben we de overkant niet gehaald ;) maar het was wel heerlijk. Ook heb ik hier samen met andere reizigers paard gereden onder leiding van de franse eigenares. Een hele leuke en liefdevolle vrouw. We liepen langs het water en ook door verschillende dorpjes. Je kon zien dat de mensen hierheel erg arm en niet veel blanken gewend zijn. Toen Salim en ik later een wandeling aan het maken waren, hadden we binnen no time 20 kinderen om ons heen staan schreeuwend: Obronie, How are you? (Obronie betekent blank).

In dit guesthouse hebben we ook een ander Nederlands meisje ontmoet. Toevallig ging ze die dag ook verderreizen en naar hetzelfde guesthouse als ons, dus zijn we gezellig samengegaan. Eerst ruim een uur in de taxi op de hobbelweg. Hij heeft ons geholpen een trotro te zoeken naar Kumasi. We werden in hier gewoon op een willekeurige plek gedropt, dus moesten we zelf de weg zoeken naar het juiste station. Nou dat was een hele happening. Ten eerste omdat we door de grootste markt van west africa liepen met zware tassen op onze rug in de hete zon en ten tweede staat iedereen binnen no time voor je neus omdat ze iets van je willen; verkopen, helpen of je vriend / echtgenote worden. Als ik dan vertel dat Salim mijnboyfriend is, zeggen ze: Why didn't you wait for me. Hahaa.

Maar uiteindelijk hebben we met hulp van een vriendelijke man het station gevonden. De trotro zat al vrij snel vol met mensen, maar toen moest alle bagage er nog op, in en aan. Wat een happening !! Ze zullen doorgaan met passen en meten tot alles, maar dan ook echt alles meekan. Wegkomen uit het station is ook niet ideaal, want het station is tot op de laatste meter gevuld en bevindt zich in het middenpunt van de stad. Uiteindelijk hebben we 7uur gedaan over 150 kilometer. Maar we hebben het gered !

Het guesthouse waar we de volgende nachten verbleven was hand in hand, PPC community. Hier ben ik twee jaar geleden ook met pap en mam een paar nachten geweest met kerst. Een heel erg mooi project wat 26 jaar geleden is opgezet door een Nederlandse vrouw, Ineke. Het is een opvangtehuis voor kinderen met een ernstige lichamelijke, maar vooral geestelijk handicap. Omdat een handicap in Ghana een flinke taboe is, worden deze vaak als baby te vondeling gelegd. De meest ernstige gevallen worden opgenomen bij hand in hand. Je kunt zien dat de kindjes hier echt een beter en gelukkig leven hebben. Ik kan jullie hier nog heel erg veel over vertellen, maar ik zal het jullie besparen.

We zijn veel op het project geweest, maar hebben zelf ook uitstapjes gemaakt. Bijvoorbeeld naar de Kintampo falls en de Fuller Falls. Fuller falls is een stuk minder bekend, maar zeker zo mooi. Het was een rivier met ontelbaar veel trapwatervalletjes. Er was een wandelpad naast, maar wij hebben lekker door het water gewandeld en geklauterd. De wandeling eindigde in een grotere plas, waar we een beetje konden zwemmen. Heerlijk! De dagtrip verliep zo soepel dat we zelfs nog tijd hadden om naar het apenbos te gaan. Achteraf hadden we dit beter over kunnen slaan, want dit zorgde voor verschillende bezoekjes in het ziekenhuis.

De vorige keer was iedereen zo benieuwd naar de cliffhanger, dus ik dacht ik gooi er nog eentje in, haha. Maar geen zorgen we zijn oké. De foto’s komen ook snel online !

Liefs vanuit Ghana

Reacties

Reacties

Mini

Dank je Nina voor de beschrijving van jullie reizen. Je maakt t wel erg spannend!!!?. Hopelijk stuur je ons snel t vervolg

Nicole

Helaas heb ik de spoiler al gehoord ??. Hahaha maar ik kijk toch uit naar je volgende verhaal hoor. Fijne kerstdagen alvast, X

Tante Annie

Nina ik geloof dat jullie echt op avontuur uit zijn iedere keer maak je iets mee en toch komt er iedere keer weer een goede oplossing[gelukkig]
ik ben erg blij dat ik de verhalen die erg spannend zijn mag lezen.
Hier zijn we druk bezig met kerst maar ook dat komt goed.
Nina en Salim ik wens jullie nog fijne dagen mede namens ome Cor en geniet van alles.

Lieve groetjes en een knuffel van ons tweetjes.

Truus

Wat maak je toch weer allemaal mee. Hopelijk heb je geen blijvend
Letsel van je avontuur met de apen over gehouden.
Heel fijne kerstdagen daar.

Mariet

Jullie zijn weer echt op avontuur. Hopelijk geniet Salim net zo veel als jij. Heb je nog pijn overgehouden van de apen. Ik ben weer benieuwd naar het volgende verhaal. Geniet nu nog even samen want de vakantie is zo voorbij van Salim. hele fijne Kerstdagen en tot????

Mariette

Wat n verhalen en spanning en plezier ik geniet van alles wat je schrijft.
Het verhaal gehoord van de apen Pff heftig hoor hè pas goed op jezelf en geniet nog even saampjes tot gauw en fijne dagen in dat verre Ghana

Immanuel

Zeg Nina was het zeker niet te Salem aap die je gebeten heeft

Lotte en Berrie

Wat een héérlijk verhaal weer..ik moet er zo om lachen hoe jij schrijft! Ik zie dat al helemáál voor me, daar op die markt..geweldig.
Geef je al die kindjes van het opvangtehuis een knuffel van ons!!
Veel PLEZIER nog!!

mama

He Nina,

Leuk dat je toch nog weer nieuwe plekken ontdekt waar je nog niet geweest bent.
Het is voor Salim een hele belevenis. Soms ook heftig, maar gelukkig vind hij het ook heel leuk.
Het apenprobleem is gelukkig goed opgelost. Fijn dat de hulptroepen hier in Nederland goed gewerkt hebben. :) Salim voor jou zit het er bijna op. Geniet van de laatste paar dagen. En ik ben benieuwd naar jou reactie over het project van Nina in Wulugu.
Fijne kerstdagen alvast.

XXX mama

Lotte huisgenootje

Heei Nina!

Leuk om een beetje met jullie mee te reizen.
Ik ben zelf ook bij hand in hand geweest, ik vond het een erg indrukwekkend en mooi project.
Nog de beste wensen voor jullie en tot snel!

XXLotte

Monique

Jammer dat je geen verhaal meer hebt geschreven nadat Salim naar huis ging.
Alvast een goede terugreis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active